20141105_134745b

Elva år gammal skrev jag ett arbete om Bolivia i samhällskunskapen i skolan. Sedan dess har jag drömt om Titicacasjön. Den blå sjön på 4000 meter över havet är världens högsta farbara sjö. Nu kan jag lycklig säga att den var precis lika blå som jag hoppades på. Det är tills vidare den vackraste plats jag sett i hela mitt resliv…

20141105_084703b

Såhär såg det alltså ut att helt spontant korsa landgränsen mellan Peru och Bolivia. Efter Cusco hade vi tänkt åka till peruanska Puno vid Titicacasjön. Men när vi väl stod på busstationen kändes det plötsligt konstigt att inte åka till Bolivia när vi ändå bara var fyra timmar därifrån. Så vi köpte biljett till Copacabana, 8 km in på den bolivianska sidan om gränsen. Den heter som stranden i Rio de Janeiro men i själva verket är det Rio de Janeiro som har lånat namnet av denna lilla by i Bolivia. På lokalspråket aymara betyder det ungefär “staden som ser ut över vattnet”.

20141106_153004b

I Copacabana tog vi båt i två timmar till Isla del Sol, solön. Vi hade ingen Lonely Planet eller annan guidebok utan pratade med andra resenärer och befolkningen på de platser vi besökte för att få tips.

De flesta besökare tar bara en dagstur till solön. Det är synd. Den här ön är som allra vackrast i solnedgång och soluppgång och det är dessutom lätt att sova gott i tystnaden och den rena luften. Vi hyrde ett rum med egen varm dusch av señora Alejandra på Cabañitas för 100 kronor när vi kom fram. Lättast är att bara gå upp genom byn och kika på de olika boendena. Detta var inte bara det billigaste hotell jag bott på, från mitt fönster hade jag mitt livs vackraste utsikt.

20141105_154416b

20141105_154452b

Vinterjacka, vantar och mössa var ett smart drag.  Det är lika kallt på natten som det är varmt och skönt i solen på dagen.

20141106_100421b

Jag knaprade aspirin- och koffeintabletter och fick inte någon höjdsjuka. Vi hade ju dessutom tagit oss stegvis uppåt via Cusco. Men jag fick ordentlig hjärtklappning i uppförsbackarna under vandringen på en mil från öns södra by till den norra delen. Det går bra att ta båten till södra byn och sedan åka från norra eller vice versa. Vi började tidigt på morgonen och gick långsamt och fotade mycket. Det tog oss ungefär tre timmar men vi hoppade över ruinerna och gick direkt till stranden istället innan båten gick tillbaka.

20141106_124539b

Stränderna är finast på norra delen av ön. Gissa om jag badade?